zondag 28 december 2014

kerstdiner

Dit jaar waren wij aan de beurt om het kerstdiner te verzorgen.

Ik had in de christmas crackers mijn zelfgemaakte kerstchocolaatjes gedaan met hazelnoot vulling.

Als amuse hadden we 
-olijvenpannenkoekjes met roomkaas - bieslook en zalm.
-Komkommer met zelfgemaakte tonijnsalade.
De olijvenpannenkoekjes en komkommer had ik in de vorm van een ster gemaakt.



Als voorgerecht hadden we
Bloemkoolsoep en croûte met zalmsnippers geserveerd in een pannetje. Ook hier had ik op de bovenkant een ster gemaakt.

Als hoofdgerecht hadden we
- vispastilla
- aardappelcupcake met kaas en zongedroogde tomaatjes
- mediterraanse groente

Als nagerecht hadden we
- zelf gemaakte chocoladelepel
- zelfgemaakte chocolade mousse van olijfolie met hazelnoten
- ijsbonbon
- Toffee amandel ijstaart


Alle gerechten hadden we nog niet eerder gemaakt, dus voor het kerstdiner hadden we enkele gerechten uitgeprobeerd.
We hadden al wel eerder zelf tomatensoep, pompoensoep en courgettesoep gemaakt, maar nog geen bloemkoolsoep. Ook deze soep is zeker een aanrader, hij was heerlijk. Het dakje van bladerdeeg geeft een extra touch. Het recept heb ik uit het kookboek 'in een pannetje' van Xenos.

De aardappelcupcake heb ik uit 'Hallo Jumbo kerst' blz. 23. Leuk om aardappelen eens anders te presenteren. Lekker met zon gedroogde tomaatjes en kaas.

De vis pastilla met zalm - witvis en surimi, mihoen, groente en champignons in filodeeg gewikkeld, had ik eerder bij een marokaans/turkse kookworkshop gemaakt. Daar hadden we een grote gemaakt. Het leek mij leuk om nu voor ieder een mini te maken. Het is erg lekker en ook leuk om te maken. Toen we de vis pastilla gingen uitproberen, hadden we genoeg filodeeg over en hadden we ook nog mini loempia's gemaakt. Deze wilde ik al een hele tijd maken en nu was een mooie gelegenheid. Eigenlijk heel makkelijk en erg lekker.

De olijvenpannenkoekjes met zalm en de olijven chocolademousse heb ik uit het kookboek 'Heerlijk met olijfolie'. De chocolademousse smaakte wel anders, even wennen, maar de dag erna was de smaak van olijfolie niet meer zo sterk. Ik heb de chocolademousse versierd met hazelnoten die ik in de herfst had geraapt. Ik heb ze even in de oven gedaan, zodat het bruine velletje makkelijk loslaat en ze een sterkere smaak krijgen.

Het was leuk om weer eens nieuwe recepten uit te proberen, regelmatig komt het er daar toch niet van. Zo worden de kookboeken ook nog eens gebruikt ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten